يَآ أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُم مِّن ذَكَرٍ وَأُنثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوباً وَ قَبَآئِلَ لِتَعَارَفُواْ إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ
هانای مردم ما شما را از یک مرد و یک زن آفریدیم و شما را تیرههایی بزرگ و تیرههایی کوچک قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید نه اینکه به یکدیگر فخر کنید و فخر و کرامت نزد خدا تنها به تقوی است و گرامیترین شما باتقویترین شما است که خدا دانای با خبر است.
مفردات آیه ۱۳ سوره حجرات
شُعُوب: قبایل بزرگی که دارای تیرهها هستند. (جمع شُعَب)
لِتَعَارَفُوا: تا یکدیگر را بشناسید
أَكْرَم: گرامیتر
أَتْقَی: پرهیزکارترین
خَبیر: آگاه
ملاک برتری انسانها در آیه ۱۳ سوره حجرات
بعضی مفسّران آیه ۱۳ سوره حجرات را مرتبط با آیات قبل دانسته و گفتهاند: چون مسخره و غیبت کردن، برخاسته از روحیّهی خودبرتربینی و تحقیر دیگران است، این آیه میفرماید: ملاک برتری و کرامت، تقواست، نه جنس و نژاد.
دراین آیه به سه اصل مهم اشاره شده است: اصل مساوات در آفرینش زن و مرد، اصل تفاوت در ویژگیهای بشری و اصل اینکه تقوا ملاک برتری است. البتّه در آیات دیگر قرآن، ملاکهایی از قبیل علم، سابقه، امانت، توانایی و هجرت نیز به چشم میخورد.
چند پیام مهم آیه ۱۳ سوره حجرات
۱- مرد یا زن بودن، یا از فلان قبیله وقوم بودن، ملاک افتخار نیست که اینها کار خداوند است. «خلقنا، جعلنا»
۲- تفاوتهایی که در شکل و قیافه و نژاد انسانها دیده میشود، حکیمانه و برای شناسائی یکدیگر است، نه برای تفاخر. «لتعارفوا»
۳- کرامت در نزد مردم زودگذر است، کسب کرامت در نزد خداوند مهم است. «اکرمکم عنداللّه»
۴- قرآن، تمام تبعیضهای نژادی، حزبی، قومی، قبیلهای، اقلیمی، اقتصادی، فکری، فرهنگی، اجتماعی و نظامی را مردود میشمارد و ملاک فضیلت را تقوا میداند. «ان اکرمکم عنداللّه أتقاکم»
۵ – برتریجویی، در فطرت انسان است و اسلام مسیر این خواستهی فطری را تقوا قرار داده است. «انّ اکرمکم عنداللّه أتقاکم»
۶- ادّعای تقوا و تظاهر به آن نکنیم که خدا همه را خوب میشناسد. «علیم خبیر»