ازدواج، مایه عشق و آرامش روح و روان

ازدواج عشق آرامش

ازدواج یکی از مهمترین عوامل کسب آرامش در زندگی انسان است و این آرامش به سبب مودت و محبتی است که خداوند متعال پس از ازدواج بر دل زوجين حاکم می‌کند.

این مهر و عاطفه موهبتی الهی است که در راستای استحکام خانواده و آرامش همسران در میانشان واقع می‌شود.

وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً ۚ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ (روم/۲۱)؛

و از نشانه‌هاى او اينكه از [نوع‌] خودتان همسرانى براى شما آفريد تا بدان‌ها آرام گيريد، و ميانتان دوستى و رحمت نهاد. آرى، در اين [نعمت‌] براى مردمى كه مى‌انديشند قطعاً نشانه‌هايى است.

نکته‌ها‌:

  • هدف از ازدواج، تنها ارضاى غريزه‌ى جنسى نيست، بلكه رسيدن به يك آرامش جسمى و روانى است. «لِتَسْكُنُوا إِلَيْها»
  • ازدواج مقدمه‌ی رحمت و عشق و محبت در زندگی است. «وَجَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً»

تفاوت محبت و مودت:

محبت ممکن است در قلب همسران باشد اما به زبان نیاید اما مودت، نوعی از محبت است که بر قلب و زبان و تمام جوارح انسان جاری می‌شود.

شرط آرامش در زندگی:

آرامش‌گری همسران برای یکدیگر زمانی حاصل می‌شود که آموزه‌های مربوط به یکدیگر و تعهدات اخلاقی نسبت به همدیگر را رعایت کنند.

در سایه التزام به مباحث اخلاقی است که همسران می‌توانند به عنوان ستون اصلی خیمه خانواده، آرامش‌گری را در محیط خانه ایجاد کنند؛ آرامش‌گری که ارزشمندترین نعمت و کارآمدترین ابزار در خانواده است.

وقتی همسران التزام جدی به مسائل اخلاقی همچون: اظهار محبت، همکاری و همدلی، زینت برای یکدیگر، احترام به بستگان یکدیگر، دلسوزی و فداکاری برای همدیگر، خوش زبانی و از همه مهم‌تر آراستگی به عفت و پاکدامنی و حجاب و رعایت حریم نامحرم، داشته باشند فضای خانه باطراوت و جذاب شده و روابط از استحکام خوبی برخوردار خواهد شد.

پیمایش به بالا