ازدواج، عامل مؤثر در حفظ دین

ازدواج باعث حفظ نصف دین

رسول مکرّم اسلام (ص) در روایاتی می‌فرمایند بوسیله ازدواج، نصف دین شخص حفظ می‌شود البته در برخی دیگر از روایات دو سوم دین نیز ذکر شده است. امّا چگونه ممکن است با ازدواج نصف یا دو سوم دین شخص حفظ شود؟

پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلم) می‌فرمایند:

«ما مِن شابٍّ تَزَوَّجَ فى حَداثَةِ سِنِّهِ الّا عَجَّ شَیطانُهُ:” یا وَیلَهُ، یا وَیلَهُ! عَصَمَ مِنّى ثُلُثَى دِینِهِ”، فَلْیتَّقِ اللَّهَ العَبدُ فى الثُّلُثِ الباقِى.» (بحار الأنوار، ج ۱۰۳ ص ۲۲۱ ح ۳۴ .)
هیچ جوانى نیست که در دوره جوانى خود ازدواج کند، مگر آن که شیطان او فریاد برآورد که: «واى بر او، واى براو! دو سوم دینش را از (گزند) من حفظ کرد». بنابراین، انسان باید براى حفظ یک سوم دیگر، تقواى خدا در پیش گیرد.

سوال: منظور از احادیثی که می‌فرمایند «انسان با ازدواج نصف یا دو سوم دینش حفظ یا كامل می‌شود»، چیست؟

پاسخ: غریزه جنسی نیرومندترین و سركش‏‌ترین غرایز انسان است كه به تنهایی با دیگر غرایز برابری می‏‌كند، انحراف آن، نیمی از دین و ایمان را به خطر خواهد انداخت. (مكارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، انتشارات اسلامیه، ج۱۴، ص ۴۶۳.)

رسول گرامی اسلام(صلّی الله علیه و آله وسلّم) در حدیثی فرمودند:

«ثَلَاثٌ أَخَافُهُنَّ عَلَي أُمَّتِي مِنْ بَعْدِي الضَّلَالَةُ بَعْدَ الْمَعْرِفَةِ وَ مَضَلَّاتُ الْفِتَنِ وَ شَهْوَةُ الْبَطْنِ وَ الْفَرْج‏» (كلینی، كافی، انتشارات آل البیت، ج۲، ص۷۹.)

مي‏‌ترسم سه چيز بعد از من امت مرا گمراه كند، و آنها عبارتند از گمراهی بعد از شناخت و فتنه‌‏های گمراه‏ كننده و شهوت شكم و فرج.

یكی از چیزهایی كه پیامبر اكرم آن را موجب گمراهی امت معرفی كردند شهوت فرج همان غریزه جنسی است.

خدا به منظور صیانت ذات و تأمین شئون مختلف زندگی بشر و حفظ حیات فردی و نوعی انسان، غرایز و تمایلاتی را در نهاد آدمیان به ودیعه گذاشت. وجود هر یك از آن غرایز و خواهش‏‌ها در جای خود ضروری می‏‌باشد.

اگر غرایز به ویژه غریزه جنسی به خوبی تعدیل گردند و از سركشی جلوگیری شود، اگر احساسات هر یك با اندازه‏‌گیری صحیح و در جای مناسب خود اعمال شود، موجب خوشبختی و كمال بشر و مایه سعادت فرد و اجتماع خواهد بود.

اما اگر غرایز و احساسات مهار نشود، اگر آزادانه و بدون قید و شرط اعمال گردد، اگر در مسیر سركشی و هیجان‏‌های نابجا قرار گیرد، آدمی را به جنایات عظیمی وا می‏دارد و انسان را از هر حیوانی پست‏‌تر خواهد ساخت.

اگر جلوی آتش شهوت جنسی گرفته نشود، نسل‏‌ها و خانواده‏‌ها و ارزش‌‏های انسانی از بین می‏‌رود. جامعه ناامن می‏‌شود. ناموس انسان در خطر قرار می‏‌گیرد. در نتیجه دین انسان از بین می‌‏رود.

بر همین اساس حضرت رسول خدا(صلّی الله علیه و آله وسلّم) فرمودند:

«مَنْ تَزَوَّجَ فَقَدْ أَحْرَزَ نِصْفَ دِينِهِ فَلْيَتَّقِ اللَّهَ فِي النِّصْفِ الْبَاقِي‏» هر كسی ازدواج كند، نصف دینش را از خطر سقوط حفظ می‌كند، نصف دیگرش را با تقوا و پرهیزگاری حفظ نماید. (وسائل الشیعه، ج ۱۴، ص ۵، حدیث ۱۱، ۱۲.)

موقعی كه احساسات و تمایلات غریزی به هیجان می‏‌آیند، موقعی كه شهوت طغیان می‏‌كند و وجود بشر را طوفانی می‏‌كند، دیوانه‌وار آدمی را به كارهای ناروا وا می‏‌دارد و سرانجام مفاسد بزرگ و احیاناً غیر قابل جبرانی به بار می‌‏آورد. ازدواج شهوت جنسی را مهار می‌‏كند. با مهار آن انسان از خطر سقوط و تباهی نجات می‏‌یابد.

پیمایش به بالا